Detailsuche
Titelaufnahme
Titel Das Fremde und das Eigene : Hugo von Hofmannsthal und die russische Kultur / Nino Nodia
Verfasser Nodia, Nino
Erschienen Frankfurt am Main [u.a.] : Lang : Univ., Diss.--München, 1996, 1999
Sprache Deutsch
 
ISBN 3631339992
Bände
Women in Modern Drama : Freud, Feminism, and European Theater at the Turn of the Century
  • Aus dem Inhalt:
    • Aus dem Inhalt:

       

      Das Slavische - Fremdes und Eigenes - Künstler als Kulturoffizier - Tagebücher von Marie Baskircev und Hofmannsthals Ascanio und Gioconda - Mitarbeit mit dem Russischen Ballett - Idee des Gesamtkunstwerkes - Dostojevskij: Anregung und Provokation - Zur Werkgenese von der Frau ohne Schatten und des Unbestechlichen - Hofmannsthals 'russische' Lektüre

  • Zum Inhalt:
    • Zum Inhalt:

       

      Preface

      Introduction: Woman's Place at the Turn of the Century: Emancipation or Hysterization?

       

      Part I Freud's Double?

      1. Female Sexuality and Schnitzler's "La Ronde"

       

      Part II  Demythologizing the Femme Fatale, or The Daughter's Education

       

      2. The (Wo)Man in the Moon: Wilde's "Salomé"

       

      3. Woman as Spectacle and Commodity: Wedekind's Lulu Plays

       

      Part III  The Law of the Father

       

      4. "I've Lost Him Surely": Synge's "Playboy of the Western World"

       

      5. The Dynamics of Sex and Suffering: Hauptmann's "Rose Bernd"

       

      Part IV. Mothers in Spite of Themselves

       

      6. Maternity and Hysterica: Ibsen's "Hedda Gabler"

       

      7. Humanism and Patriarchy: Hofmannsthal's "Woman without a Shadow

       

      Part V  Motherhood, Power, and Powerlessness

       

      8. The New Woman as Madonna: Shaw's "Candida"

       

      9. The Devil in the House? Strindberg's "The Father"

Klassifikation
Sekundärliteratur  ›  Beziehungen, Vergleiche, Wechselwirkungen  ›  Marie Bashkirtseff